Gå direkt till innehåll (Tryck på Enter)

Mer Nära Mat

LRF Norrbotten har med stöd av EUs landsbygdsprogram och ett antal privata aktörer drivit projektet Mer Nära Mat. Projektet är nu avslutat. Aktiviteterna baserades på handlingsplanen i den regionala livsmedelsstrategin Nära Mat, som ska leda till ökad lokal livsmedelsproduktion.

Projektledare: Håkan Stenmark, LRF Norrbotten

Finansiering: Landsbygdsprogrammet, LRF, Region Norrbotten och Sparbanken nord

Samverkans partners: Hushållningssällskapet Norrbotten-Västerbotten, Swedish Lapland, Student consulting, Norrbottens handelskammare, Lantbrukarnas riksförbund

Läs mer
Smörgås på fat med tillhörande mjölkglas

Mer Nära Mat 1 & 2

Mer Nära Mat Norrbotten 1
Som en del av det ansvar LRF Norrbotten åtagit sig inom Norrbottens Livsmedelsstrategi Nära Mat ska följande aktiviteter genomföras.

Enkätundersökning: En undersökning av restauranger och krögares inställning till lokal mat.
Mötesplatser: För att ge möjlighet till samarbeten och affärer mellan lokala entreprenörer.
Workshops: För att göra våra lokala entreprenörer mer konkurrenskraftig.
Smak- och Kvalitetstester: För att göra producenter och krögare uppmärksamma på skillnaden mellan kvalitet och kvalitet, samt öka värdet på produkterna genom professionella bedömningar.
Matevent: Introducera tävling Årets Hållbara Julbord för att uppmärksamma de restauranger som tänker hållbart.
Besök hos producenter och förädlingsföretag: Restauranger och turismentreprenörer bjuds in för att göra besök på lokala gårdar och mathantverkare, detta för att öka förståelse för norrbottniska råvaror och dess mervärden.

Mer Nära Mat Norrbotten 2
Som en del av det ansvar LRF Norrbotten åtagit sig inom Norrbottens Livsmedelsstrategi Nära Mat ska följande aktiviteter genomföras.

Bonde i Butik: För att minska glappet mellan producenter och konsumenter.
Gårdsbutikens dag: För att uppmärksamma konsumenter på vad som finns i närheten
Kunskap om Hållbar mat: I samarbete med Studieförbundet vuxenskola anordna konsument och seminarieaktiviteter för att öka kunskapen om hållbar mat
Visningsresor till gårdar och producenter: Butikspersonal med fokus på chark och ost bjuds in för att göra besök på lokala gårdar och mathantverkare, detta för att öka förståelse för norrbottniska råvaror och dess mervärden.
Publikaktiviteter: Exempelvis Betessläpp eller att vara delaktig i lokala marknader.
Konsumentundersökning: En undersökning av konsumenters köpbeteende gällande lokal mat.