Åsa Labba: “Vi är för små för att se varandra som konkurrenter”

Porträttfoto på Åsa Labba

Åsa Labba är näringslivsutvecklare på Strukturum i Jokkmokk. Hon tycker att Nära Mat-processen har skapat ett större helhetsgrepp om Norrbotten och uppfattar att man har haft intentionen av att engagera näringen i framtagandet av strategin.


– Kvittot på det är bland annat att det finns privata företag som faktiskt har satt av tiden och deltagit på samtliga fyra sammankomster som anordnats sedan i höstas. Det tyder på ett intresse och engagemang. Att ”gänget”; Jenny, Jenny och Håkan, har åkt runt för att träffa företag ute i länet som de gjorde i Jokkmokk gör också att man visar att man vill att alla ska få komma till tals och få möjlighet att ge inspel till den kommande strategin.

Hur viktigt är det att vi har en livsmedelsstrategi för Norrbotten?

– Jag tror att det är jätteviktigt, liksom med övriga gemensamma strategier och styrdokument som man har att förhålla sig till i länet.

Vad tycker du, rent spontant, är det viktigaste som behöver ändras för att vi ska få mer norrbottnisk mat på tallrikarna?

– Man måste bestämma sig. Politikerna måste ta beslut om vilken riktning man ska ta inom den offentliga sektorn. Hur ska man arbeta med upphandling för att ge de lokala och regionala företagen möjlighet att lämna anbud? Likaså måste företagen få ökad kunskap om vilka möjligheter som finns och hur man kan möta behoven hos den offentliga sektorn.

– Konsumenterna bör bli mer medvetna, vilket innebär att man på längre sikt kommer att ändra köpbeteende och välja mer lokal- och närproducerad mat.

– De mindre aktörerna kan behöva hjälp med produktutveckling, paketering och sälj. Transportmöjligheterna är viktiga att lyfta fram och synliggöra eftersom det kan vara ett problem för företagen, framför allt i inlandet, att kunna transportera sina varor till kunden.

Vad kan du påverka utifrån din roll i dag?

– En viktig roll vi som näringslivsutvecklare har, är att försöka se kopplingar mellan företag i branschen. Då kan man samverka och se vilka företag kan dra nytta av varandra.

Vad gör du och din organisation bra redan i dag?

– Vi har arbetat med livsmedelsföretagen under en längre tid, varför vi kan säga att vi har relativt god kännedom om dessa i vår kommun. Vi har också synliggjort Jokkmokk genom att vinna utmärkelsen Årets Matlandet-huvudstad, som har bidragit till att positionera Jokkmokk som en plats med hög kvalité på våra livsmedelsprodukter.

Rikard Nilsson och Christer Paulsson från nordvästra Skånes Food Evolution underströk vikten av affärsutveckling för företag inom livsmedel. Vilket råd vill du ge stora såväl som små aktörer för att lyckas med att utveckla affärerna?

– Om du ser möjligheter och inte kan genomföra dessa själv, sök en samarbetspartner om du vill genomföra din idé. Vi är för små för att se varandra som konkurrenter, som komplement kan man åstadkomma så mycket mer.

Vad har du själv för norrbottnisk mat på din tallrik hemma?

– Jag äter mat från Norrbotten varenda dag! Eget renkött, lingon, röding, yoghurt från Skabram gårdsmejeri, Jokkmokkskorv, potatis och egna hamburgare gjorda av älgfärs. Det är bara ett axplock, jag handlar mat från närområdet så långt det är möjligt. I kylskåpet finns alltid lingonsylt och Jokkmokkskorv. Har man det hemma så klarar man sig långt. Om vi inte hade renkött i frysen så vet jag inte vad vi skulle ha ätit, det finns inget som kommer i närheten av ren. Det är både gott och enkelt att tillaga. Jag skulle gärna se mer rotfrukter och grönsaker från Norrbotten.